11 joulu Liitu Blogi – EU:n kallein ajokorttiopetus
EU:n kallein ajokorttiopetus
Onhan sen oltava totta, kun viranomainen näin julistaa. Suomessa on kritiikittömästi yleistynyt käsitys ajokorttiopetuksen kalleudesta. Media on löylyttänyt otsikoinneilla ’huippukallis’ tai ’yli kolmen tonnin rupattelua’. Viesti uppoaa suureen yleisöön täysillä.
Kysymys: Onko ajokorttiopetus Suomessa EU:n kallein? Pohdintaa: Suomalaisen palkka on 3200€/kk ja opetuksen hinta on 2000€. Suomalaiselta menee palkasta 62,5 % ajokorttiin. Virolaisen palkka on 900€/kk ja opetuksen hinta on 600€. Virolaiselta menee palkasta 66,7 % ajokorttiin. Slovakialaisen palkka on 800€/kk ja opetuksen hinta on 700€. Slovakialaiselta menee palkasta 87,5 % ajokorttiin. Vastaus: Suomalainen ajokorttiopetus ei ole EU:n kalleinta. Ajokorttiopetus on Suomessa EU:n halvinta. Vastausta lukiessasi muistithan laittaa vain sinulle mieluisan suodattimen päälle. Samalla logiikalla ajokorttiopetuksen kehittämistä arvioinut virkamiestyöryhmä harhauttaa päättäjiä.
Kaikki tämä on tapahtunut hyvin lyhyessä ajassa. Vuonna 2010 ajokorttilakia valmisteltaessa Arkadianmäellä edustajiamme kiinnostivat vielä isot liikennetraktorit ja pikkupoikien unelma kuorma-auton kuljettajan ammatista. Henkilöautokortin hankkiminen, saati sen hinta? Ketä se nyt erityisemmin kiinnostaisi, eihän niitä hankita vuosittain kuin vajaat satatuhatta. Ja sitä paitsi kaikkihan ajokortin joka tapauksessa hankkivat.
Ajokorttilaki tuli voimaan tammikuussa 2013 ja homma alkoi mennä vinoon. Tosin tässä yhteydessä täytyy mainita, että alan parhaille ajokorttiopetuksen ammattilaisille, autokouluille, painotettiin vakavasti pitämään huolta opetustapojen monimuotoisuudesta. Eli käytännössä autokoulujen olisi pitänyt huolehtia opetuslupaopetuksen mielekkyydestä osana autokouluopetusta. Nykyisin ylevältä kuulostava tavoite uusien kuljettajien turvallisuuden parantaminen koulutuksella oli vielä viranomaisenkin huulilla ja autokouluopetuksen hintojen katsottiin maltillisesti seuraavan yleistä +2 % vuosittaista inflaatiokehitystä.
Henkilöautokortin hankkiminen ei ollutkaan kaikille enää mielekästä, koska amatöörinkin piti mennä ihan oikeaan autokouluun ammattilaisen oppiin ja maksaa opetuspalvelusta. Totta on myös se, että osalle ajokortin hankkiminen ammattilaisen opissa oli mielekästä, mutta sillä ei ole lopputuloksen kannalta merkitystä. Lopputulemana oli korjausliike opetuslupaopetusta koskeviin pykäliin, koska opetuslupaopetuksella suoritettavan ajokortin hinta nousi liikaa. Valtakunnan virallinen linja alkoi muuttumaan. Opetusluvalla hinta oli noussut reilut 120 % ja autokouluopetuksenkin nousuporras 20 %. Virkamiehet totesivat vielä ohimennen opetuksen hinnan olevan vaikeaa arvioida, koska hinta määräytyy markkinoilla. Hinnan sääntelyyn todettiin, ettei valtio järjestä ajo-opetusta. Sitä antavat luvanvaraiset autokoulut, jotka hinnoittelevat palvelunsa kustannustensa mukaisesti.
Tässä vaiheessa homma alkoi mennä entistä enemmän vinoon. Koko kuljettajaopetus otettiin uudelleen tarkasteluun, koska autokouluopetuksen hinta oli noussut 2013 toteutetusta ajokorttiopetusuudistuksesta johtuen. Totta vai tarua, laskekoot ken osaa. Oleellista on se, miltä homma on saatu näyttämään. Enää ei puhuta henkilöautokortin hankkimisen kustannuksista vaan jokaisen ajokorttiluokan opetuksen kustannuksista, koko kuljettajaopetuksesta. Ylihinnoiteltu vailla kilpailua oleva ala, joka ei osaa edes käyttää nykyaikaisia opetusmenetelmiä eikä -välineitä. Opetuslupapykälien muutoksesta lähti liikkeelle merkittävä tapahtumaketjujen vyöry. Nyt kaikkien ajokorttien suorittaminen autokouluissa aina mopoista raskaiden luokkien ajokortin saamiseksi on saatu näyttämään monimutkaiselta ja ryöstöhinnoitellulta.
Ajokorttiopetusuudistuksen perusteita, laaja tutkimustieto ja perinteet pakollisen opetuksen sekä tutkinnon yhdistäminen, ravistellaan viranomaisten ehdotuksella siirtymisestä tutkintopainotteiseen kuljettajakoulutusmalliin ilman pakollista opetusta. Teksteissä kyllä vilahtelee ohikiitävinä pikseleinä, että vaativampi kuljettajantutkinto nostaa opetusmääriä. Sivuseikka. Keskeisin kehityssuunta on nyt hinta.
Ei tullut opetuslupaopetuksen pakolla sitomisesta autokoulualan menestystarinaa.
Nyt kuljettajakoulutusalan menestystarinaa kirjoitetaan suurten ketjuuntumisella ja pienten erityisosaamisella, palvelukonsepteilla sekä toiminnan tehostamisella. Kuljettajakoulutusalan toimintaympäristö on voimakkaassa muutospaineessa. Osa näkee mahdollisuuksia ja toiset taas pelkoja. Molemmat ovat luonnollisia reaktioita muutoksessa. Näistä tiedämme, että muutos on alkanut. Se on alalle hyvä signaali.
Erottuaksemme positiivisesti meidän on uudistuttava ja mentävä syvemmälle löytääksemme asiakasryhmiemme motiivit. Energiset onnistuvat parantamaan kuljettajakoulutusalan liiketoimintaa.
Kohti EU:n tehokkainta ajokorttiopetusta.
Sampsa Lindberg
toiminnanjohtaja
Liikenteen turvallisuuskouluttaja ry LIITU